Powszechnie wiadomo, że diagnostyka francuskich samochodów wymaga profesjonalnych narzędzi, najlepiej dedykowanych konkretnej marce. Na rynku popularne są więc interfejsy CLIP dla Renault czy Diagbox dla aut grupy PSA. Peugeot korzysta z Peugeot Planet, Citroen zaś z Lexii. Są to potężne narzędzia, które umożliwiają rekonfigurację przewidzianych przez producenta funkcji pojazdu. W przypadku Citroena, posiadając odpowiednie umiejętności, możliwości konfiguracyjne są olbrzymie. Wadą interfejsu jest cena. Najtańsze zestawy z dalekowschodniego importu to koszt ok 300 zł (potrzebujesz? napisz).
Co jeśli nie potrzebujemy zmieniać konfiguracji pojazdu, a jedynym powodem dla którego musimy połączyć się z autem są błędy sygnalizowane ulubionymi kontrolkami kierowcy? Na forum Citroena przeczytałem „Albo Lexia albo nic”. W sieci można natknąć się na filmy dowodzące, że autor nie do końca ma rację. Czas na moje spostrzeżenia.
W rękach trzymam tester ELM327. Producent zachwala interfejs w sposób następujący:
Model 000-150
- uniwersalny interfejs diagnostyczny mini OBD2
- w kilka sekund dowiesz się gdzie leży przyczyna usterki bez potrzeby wizyty u mechanika
- obsługa aut wszystkich marek wyprodukowanych po 2001 (benzyna) i 2003 (diesel)
- potrzebujesz telefon z systemem ANDROID, tablet lub komputer z bluetooth
- najnowsza wersja mini OBD2
- w zestawie płyta CD z oprogramowaniem dla systemu Windows
- ver. 1.5 ELM327
Połączenie interfejsu z Androidem jest banalnie proste, tego procesu opisywać nie trzeba. Po podłączeniu urządzenia do gniazda w aucie i włączeniu zapłonu, wyświetla się w telefonie jak każde inne urządzenie BT. W ramach przygotowania do testu zainstalowałem dwa programy dostępne w sklepie Google Play: Piston oraz Torque (Lite). Pierwsze spostrzeżenie? Próba połączenia interfejsu i programu Piston – niepowodzenie. I nie będę dochodził dlaczego. Filmy w sieci dowodzą, że to jednak możliwe, ale szukając prostego rozwiązania typu „plug & play” nie chcemy grzebać w konfiguracji. Chcemy grzebać w błędach 🙂 Druga aplikacja na tapecie – Torque (Lite) mruga kilkoma ikonami na pasku stanu i … DZIAŁA!
Możliwości konfiguracji wizualnej są spore, tak samo z resztą jak liczba parametrów możliwych do wyświetlenia. W zależności od naszych preferencji, dane eksponowane są na wykresach, analogowych zegarach lub po prostu „elektronicznie”. W aplikacji mamy kilka ekranów – analogicznie do „ekranu głównego” w Androidzie. Możemy wiec skonfigurować aplikację do wyświetlania wielu danych, posortować je na konkretne ekrany i zmieniać przesunięciem palca – bardzo wygodne.
Większość użytkowników Citroena C5 doskonale zna błąd ANTIPOLLUTION FAULT, który zdaniem ekspertów odpowiada za… wszytko. Komputer potrafi wywalić „AF” z powodu księżyca w pełni albo PSM partnerki – najczęściej auto jedzie jak wcześniej wkurzając rozbłyskującą kombinacją CHECK ENGINE + SERVICE.
W menu aplikacji wybieramy funkcję Fault Codes… by po chwili zobaczyć listę błędów zatrważających nasze auto.
Oprócz informacji na temat kodu błędów, widzimy też opis i prawdopodobne przyczyny. Mamy też możliwość podejrzenia opisu zapisanego w sieci. Bardzo przydatne narzędzie.
Oczywiście Torque (Lite) umożliwia obserwowanie też parametrów pojazdu w czasie rzeczywistym co warto robić – błąd może być potwierdzony anomalią odczytu na wykresach konkretnych czujników.
I najważniejsze. Błędy dają się usunąć 🙂 Po kilku kliknięciach na tablicach zegarów mojego C5 znowu zagościł ład i porządek. Bez konieczności biegania do auta z komputerem i garścią kabli. Dla mnie rozwiązanie w 100% funkcjonalne. Jeśli nie planujesz dokładniej konfigurować pojazdu – interfejs bluetooth bez wątpliwości jest tym czego szukasz. U mnie działa.
Urządzenie do testu wypożyczył Tomek O. 🙂 Dzięki
Kupiłem. Teraz czekam na jakieś błędy, bo obecnie prócz niedającego się wykasować P0300 (mam szwankującą instalację lpg) nie mam z niczym problemu 😉
🙂 Odpukać, od tamtego wpisu nie mam problemów z powtarzającymi się błędami. Bardzo wygodna opcja.
A czy odczytam błąd kontroli trakcji??
Nie przytrafił mi się taki error, ale skoro czyta inne zarejestrowane przez ECU, to powinien 🙂
Nie działa 😦