Kluczyk potrzebny od zaraz… dorabianie kluczyka Citroen C3

Dzisiaj sprawa traktowana po macoszemu, choć temat szalenie ważny – drugi kluczyk do auta.
Pech chciał, że dostałem auto z jednym i to „wykastrowanym” kluczem bez przycisków centralnego zamka. Szybki research po pobliskich zakładach trudniących się szeroko pojętą pomocą dla kierowców sprawnie wycenia usługę na kwotę … 500 zł. Jeżeli nie masz serwisowego (PIN do immobilizera), naturalnie koszt tej zabawy rośnie. A Ty masz PIN?

Dorobienie kluczyka w przypadku samochodów PSA (przynajmniej tych nastoletnich) oznacza konieczność:

  • posiadania interfejsu diagnostycznego Diagbox/Lexia/PP2000
  • dobrania odpowiedniego klucza
  • dorobienie grota
  • zorganizowania kodu immobilizera

Kluczem do sukcesu jest… odpowiedni klucz

Sprawa nie jest trywialna, choć wiele informacji na tacy podają nasi azjatyccy przyjaciele. W przypadku Citroena C3 interesują nas:

– rodzaj grota -> VA2 (bez wcięcia na profilu grota) – wcięcie pojawia się w samochodach marki Peugeot
– rodzaj transpondera – i tu pojawia się największy problem, ponieważ sieć podaje rozbieżne dane:

7941 (bateria na płytce)

7961 (bateria w obudowie klucza)


a nawet kompletnie inny 7936 jak w katalogu pod linkiem: kliknij tutaj

W moim przypadku udało się z pierwszym z otrzymanych kluczy z transponderem 7961 i baterią umieszczoną na obudowie / Citroen C3 2006 r /

Po dorobieniu grota nadchodzi czas kodowania klucza do auta – procedura jest opisana w wielu miejscach sieci, więc nie ma sensu powielać tych informacji. Posiadając interfejs diagnostyczny PSA można wykonać całą czynność w zaciszu domowym, oszczędzając przy tym niemałą kwotę.

Szybkie wnioski

  1. Jeżeli zakład w okolicy oczekuje za usługę dorobienia kluczyka ok 300-350 zł – to jest względnie uczciwa oferta – wszystko powyżej jest wykorzystywaniem słabości lokalnego rynku. W skrajnych przypadkach, opłacałoby się przejechać pół Polski by dorobić klucz (no może nie teraz, ceny paliw skaczą jak oszalałe).
  2. Klucze oferowane przez specjalistyczne zakłady są tymi samymi, które widać na Aliexpress, Allegro itd. Na polskim rynku dostają przynajmniej stu procentowej marży, a w rzeczonych zakładach dodawana jest kolejna. Nie wierzę w „pewne źródła” i „sprawdzone klucze” – wszystkie idą z jednego miejsca. Albo klucz kupisz sam albo zapłacisz za niego przynajmniej x2 tyle w PL.
  3. Oddając klucz do dorobienia grota oddaj wyłącznie grot z obudową – bez płytki z transponderem – zakład jej nie potrzebuje 😉
  4. Proces zapisywania kluczy i parowania z samochodem – trwa kilka minut

Dodaj komentarz