Dzisiaj sprawa traktowana po macoszemu, choć temat szalenie ważny – drugi kluczyk do auta.
Pech chciał, że dostałem auto z jednym i to „wykastrowanym” kluczem bez przycisków centralnego zamka. Szybki research po pobliskich zakładach trudniących się szeroko pojętą pomocą dla kierowców sprawnie wycenia usługę na kwotę … 500 zł. Jeżeli nie masz serwisowego (PIN do immobilizera), naturalnie koszt tej zabawy rośnie. A Ty masz PIN?
Dorobienie kluczyka w przypadku samochodów PSA (przynajmniej tych nastoletnich) oznacza konieczność:
- posiadania interfejsu diagnostycznego Diagbox/Lexia/PP2000
- dobrania odpowiedniego klucza
- dorobienie grota
- zorganizowania kodu immobilizera
Kluczem do sukcesu jest… odpowiedni klucz
Sprawa nie jest trywialna, choć wiele informacji na tacy podają nasi azjatyccy przyjaciele. W przypadku Citroena C3 interesują nas:
– rodzaj grota -> VA2 (bez wcięcia na profilu grota) – wcięcie pojawia się w samochodach marki Peugeot
– rodzaj transpondera – i tu pojawia się największy problem, ponieważ sieć podaje rozbieżne dane:
7941 (bateria na płytce)
7961 (bateria w obudowie klucza)
a nawet kompletnie inny 7936 jak w katalogu pod linkiem: kliknij tutaj
W moim przypadku udało się z pierwszym z otrzymanych kluczy z transponderem 7961 i baterią umieszczoną na obudowie / Citroen C3 2006 r /
Po dorobieniu grota nadchodzi czas kodowania klucza do auta – procedura jest opisana w wielu miejscach sieci, więc nie ma sensu powielać tych informacji. Posiadając interfejs diagnostyczny PSA można wykonać całą czynność w zaciszu domowym, oszczędzając przy tym niemałą kwotę.
Szybkie wnioski
- Jeżeli zakład w okolicy oczekuje za usługę dorobienia kluczyka ok 300-350 zł – to jest względnie uczciwa oferta – wszystko powyżej jest wykorzystywaniem słabości lokalnego rynku. W skrajnych przypadkach, opłacałoby się przejechać pół Polski by dorobić klucz (no może nie teraz, ceny paliw skaczą jak oszalałe).
- Klucze oferowane przez specjalistyczne zakłady są tymi samymi, które widać na Aliexpress, Allegro itd. Na polskim rynku dostają przynajmniej stu procentowej marży, a w rzeczonych zakładach dodawana jest kolejna. Nie wierzę w „pewne źródła” i „sprawdzone klucze” – wszystkie idą z jednego miejsca. Albo klucz kupisz sam albo zapłacisz za niego przynajmniej x2 tyle w PL.
- Oddając klucz do dorobienia grota oddaj wyłącznie grot z obudową – bez płytki z transponderem – zakład jej nie potrzebuje 😉
- Proces zapisywania kluczy i parowania z samochodem – trwa kilka minut